بررسی مبانی و ريشه های معماری مدرن


	بررسی مبانی و ريشه های معماری مدرن

چکیده:
معماری مدرن بدین‌خاطر پا به عرصه حیات نهاد که به انسان یاری رساند که در دنیای جدید همچون کاشانه خود احساس آسایش کند. مفهوم این احساس آسایش، فراتر از نیاز به سرپناه، پوشاک و غذاست؛ و در وهله نخست به مفهوم همانند پنداشتن خود با محیط زیست طبیعی و اجتماعی است. این مفهوم در عین حال نوعی احساس تعلق ومشارکت را نیز دربردارد، یعنی تملک جهان آشنا و درک شده. انسان باید احساس کند که از جمله درمعرض چیزهای شناخته شده و با معنی قرار دارد. ما همه آگاهیم که این تعیین هویت در جهان مدرن مشکل‌آفرین شده است. محیط‌های بسته و امن گذشته فروپاشیده‌اند، و ساختارهای جدیدی را می‌طلبند.
معماری مدرن یکی از این صور است. هدف کلی معماری مدرن این است که برای انسان سکونتگاه جدیدی تدارک ببیند. این سکونتگاه جدید باید نیاز به شناسایی را برآورده سازد و بدین ترتیب تجلی «رابطه دوستانه» جدید بین انسان و محیط زیست اوباشد. لوکوربوزیه در سال ۱۹۲۳ نوشت:« مسئله خانه، مسئله عصر است.»، «تعادل اجتماع به این مسئله بستگی دارد. معماری، در این دوره نوسازی، نخستین وظیفه‌اش تجدید نظر در ارزش‌ها و عناصر تشکیل دهنده خانه است.»
بنابراین مقاله حاضر در رابطه به ریشه های معماری مدرن می باشد. در این مقاله به مواردی از قبیل ریشه های معماری مدرن، دنیای جدید و معماری جدید، سوراخ سوزنی هنر مدرن، معماران مطرح خارجی، چارلز جنکس، منتقدان چارلز جنکس چه می‎گویند؟ می پردازند. آثار و سخنان نظریه‎پردازان معماری معاصر بیانگر این واقعیت است که نظریه‎های جنکس در خصوص ارتباط تئوری‎های علمی جدید و معماری تنها برخاسته از مشاهدات شخصی اوست، چرا که سایر منتقدین و معماران در نقد گفته‎های وی، نظریات دیگری مطرح نموده‎اند که در ادامه مقاله به برخی از آنها اشاره می‎شود. در ادامه مقاله چارلز جنکس بر اساس ارزیابی خاص خود از آثار معماری جهان، پاردایم‎ها (Paradigm) یا الگوواره‎های مطرح معماری (از ابتدا تا دوران معاصر) را در هفت پارادایم طبقه‎بندی می‎کند، که مورد بحث قرار می گیرد.
واژه های کلیدی: معماری مدرن، چارلز جنکس، پارادیم مطرح معماری

فهرست مطالب:
چکیده
ریشه های معماری مدرن
دنیای جدید و معماری جدید
تصور فضایی جدید
سوراخ سوزنی هنر مدرن
ریشه های معماری مدرن
مکان جدید
معماران مطرح خارجی
چارلز جنکس
منتقدان چارلز جنکس چه می‎گویند؟
پیتر آیزنمن
پل شپارد
مایکل سورکین
ریچارد وستون
آلبرتو پرز گومس
پیتر دیوی
پارادایم ‎های معماری
۱ الگوهای مکانیکی
۲ معماری ارگانیک
۳ معماری مبتنی بر کامپیوتر
۵ معماری مبتنی بر اشکال زمین
۶ معماری کیهان‎شناختی
۷ الگوواره دال معماگونه
خداوند زیباست
۱- پل رودخانه سورن- ابراهام داربی- ۱۷۷۹ انگلستان
۲- قصر بلورین (Crystal palace)- جوزف پاکستون ۱۸۵۱- انگلیس- لندن
۳- برج ایفل (iffel Tower)- گوستاو ایفل  ۱۸۸۹-۱۸۸۸- فرانسه- پاریس
۴- تالار ماشین (The machin hall) – دوترت و کنتمین- ۱۸۸۹- فرانسه – پاریس

تعداد مشاهده:
1465
مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 64

حجم فایل:353
کیلوبایت


 قیمت:


6,000 تومان


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.


 
پرداخت و دریافت فایل

  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته معماری

  • محتوای فایل دانلودی:

    در قالب فایل word و قابل ویرایش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *